כולנו יכולים לחשוב על מסגרת לימודים כלשהי ולהיזכר לפחות בדמות חינוכית אחת שהייתה משמעותית עבורנו, כזאת ששינתה את עולמנו הפנימי ונרשמה לנו בגוף חוויה לימודית חיובית בזכותה. בין אם כיועצת הוראה בבית הספר ניו סקול לשפות, אמא לשני ילדים במסגרות או מדריכת הורים שמלווה משפחות – אני מוצאת את עצמי עוסקת רבות בשאלה האם הקשר שמורה בבית הספר יוצר עם התלמידים משמעותי? כיצד קשר משמעותי שכזה תורם ללימודים בכלל וללימוד שפה בפרט? ומה הדרך ליצור התקשרות בטוחה ומשמעותית עם התלמידים? ואיך בעצם ניתן לרתום את הילדים ללימודים בצורה הטובה ביותר?
במאמר זה אדון בחשיבות ההתקשרות, נתייחס לדמיון בין מערכות יחסים משפחתיות למערכות יחסים נוספות, כמו זו בין מורה לתלמיד ואתן תובנות וטיפים מעשיים למורים ותלמידים שבאמצעותם ניתן להקנות בסיס יציב לצמיחה והתפתחות.
אחד התנאים הכי בסיסיים ללמידה משמעותית שלנו כבני אדם הוא קשר. קשר מתקיים בתוך מערכת יחסים, בין אם מערכת יחסים משפחתית כמו פעוט הסופג שפה מהוריו ולומד לדבר כבר בשנתו הראשונה לחיים, או מערכת יחסים במסגרות לימודיות שונות כמו ילד במפגש ראשון עם מחנך כיתה א' בביה"ס או מבוגר הבוחר ללמוד שפה חדשה בעזרת מורה. כשיש מערכת יחסים בריאה והקשר עם המורה משמעותי עבור התלמידים הם מגוייסים יותר ללמידה בכל גיל. מנקודת מבט זו תיאוריית הגישה ההיקשרותית-התפתחותית של ניופלד (Attachment-based developmental approach) מציעה כלים ועקרונות ליצירת קשר כזה, שכן היא מתמקדת בהבנת מערכת היחסים בין מבוגר-משפיע לבין הילד. התיאוריה טוענת כי התקשרות בטוחה עם דמות מבוגרת משמעותית מאפשרת לילד לפתח את היכולות הרגשיות, הקוגניטיביות והחברתיות שלו בצורה מיטבית.
מה עושים כשהילד לא רוצה ללכת לבית הספר ומתרחק מהלימודים?
כשם שבבית – ההורים הם לרוב ההתקשרות הבטוחה והמבוגרים המשפיעים על הילדים, במסגרות לימודיות – מורים ודמויות חינוכיות הינם הרחבה של הכפר ההיקשרותי ולכן הגדרת חינוך מטיבה כוללת תשתית של בניית קשר בטוח והזנה תמידית של ששת שורשי היקשרות; חושים, הידמות, שייכות, משמעות, אהבה, הכרה\נראות. מודל זה של ניופלד מהווה הרחבה לתיאורית ההתקשרות של בולבי ובעצם מראה כיצד היקשרות מתפתחת, מעמיקה ומתרחבת לאורך השנים. ארחיב על מודל זה במאמר נפרד אך ניתן לומר שאלו בעצם צרכים עמוקים שעל הדמות המשפיעה, בין אם הורה או מורה, להיות מודעת להם ולשאוף להזינם (בו זמנית) כל הזמן כשם שיש להשקות ולדשן צמח בדרך הייחודית לו כדי שיגדל למלוא הפוטנציאל שלו. כמובן שככל שהילד\תלמיד יותר צעיר ההזנה תיהיה בעלת משקל גדול יותר ואצל תלמיד בוגר נעבוד עם סל כלים מותאם סביב מודל זה.
ניתן לומר שהתקשרות בטוחה בין מורה לתלמיד משפיעה באופן ישיר על כל תהליך הלמידה ומהווה יסוד משמעותי להצלחה בלימודים. כלומר, מזווית זו של תיאוריית ההתקשרות של בולבי (Attachment theory), כפי שיש צורך בהתקשרות ראשונית בטוחה בין אם לילד, התקשרות שהיא מצד אחד הבסיס הבטוח – שבו יש מנוחה רגשית ממרדף אחר קשר ומקום להתפנות לחקירה ולמידה, ומצד שני, חוף מבטחים לחזור אליו כשטועים, נכשלים או מועדים, כך יש גם צורך בהתקשרות ראשונית בטוחה בין מורה לתלמיד. התלמיד צריך לחוש בסיס בטוח להתנסות בלמידה ולדעת כי יוערך על סמך ההתנסות, המאמץ, הדרך והשיפור למול עצמו וכן, כי יש לו למי לפנות לעזרה בעת קושי, אי וודאות או הבנה.
בהתקשרות בטוחה התלמיד יקבל מענה שורשי לצורך בנראות, משמעות ושייכות, גם בתוך קבוצת תלמידים, ועל כן יפתח אמון עצמי, ישתף פעולה, יהיה פתוח יותר לקבלת ידע חדש, יתמודד טוב יותר עם אתגרים, שינויים או מורה חדש/ה (גם אם מתקיימת באופן טבעי העדפה ספציפית לדמות ההיקשרותית ונוכחותה המורית תורגש כשאיננה). התקשרות זו שמבוססת על אמון, קבלה וכבוד הדדי גם תורמת להתפתחות רגשית בריאה. זו גם הדרך שתעזור לנו לחבר את הילד ללימודים ותגרום לו לרצות ללכת לבית הספר. התנסות טובה שכוללת הצלחות קטנות, תוך תמיכה בתהליך ולא מכוונות תוצאות – היא זו שיכולה לגרום לילדים להיות מדורבנים יותר להמשיך.
מדריכת הורים מוסמכת – הילה קימה פאר
למה קשה לרתום את הילדים ללימודים ומה כדאי לעשות בנדון?
ולהפך, התקשרות לא בטוחה, לא תצמיח למידה משמעותית ורבות אף תוביל לדפוס חרדתי, מרצה והימנעותי. כך נראה תלמידים שמשננים יותר וחושבים ומפנימים פחות, שיזדקקו לחיזוקים ואישורים חיצוניים רבים כדי להתקדם ולהעריך את עצמם במקום ליצור לעצמם דיבור פנימי חיובי, חיזוק עצמי ודעות מגובשות. בהתאמה נראה קושי להתמודד עם אתגרים, לצאת מאיזור הנוחות ולהסתגל למציאות שלא עובדת להם. אצל ילדים מסוימים שמפחדים ללכת לבית הספר יתכן כי יודגם אף חוסר רצון להגיע למסגרות או לקחת חלק פעיל בלמידה, מכוונות חברית שלילית גדולה ומופעים התנהגותיים שמקורם נובע מהצורך בנראות, שייכות ומשמעות שלא מקבלים מענה. כך לרוב נוצר מעגל תגובתיות של הערות, איומים, התניות, עונשים ואף הרחקות רגשיות או פיזיות מצד מורים והורים שרק מגדיל את המעגל הזה, במקום לתת מענה לשורשים ולצורך בחיבור בטוח.
במצבים כמו שהוזכרו, אמנם חשוב שנציב גבול חומל ונעצור כל התנהגות פוגענית אך יחד עם זאת, חשוב שנזכור שהקשר עצמו הוא לא פרס הניתן רק בעת התנהגות מקובלת ורצויה אלא שורש שלא עוקרים. נסתכל עליו כעוגן גם ביום של סערה ונעזר בו כמו סל תרופות לסימפטומים התנהגותיים, נאסוף אלינו בחמלה והובלה, נתן מקום לכל רגש שעולה מבלי לבטל רגשות כואבים, נגדיל חיבור בזמן איכות עם דמויות משפיעות, נגשר מעל רגעי הקושי בכך שנזכור ונזכיר שההתנהגות המאתגרת היא מעידה שאפשר לצמוח ממנה ולא מגדירה אותם, במקרה הצורך נעזר בקשר הבטוח כדי לשדך לדמויות נוספות אחרות שיכולות לתמוך, במקום להרתיע או להרחיק ובכך נוכל לשפר את המצב לא רק בטווח המיידי אלא לטווח הרחוק.
לגזור ולשמור: 10 טיפים ליצירת התקשרות בטוחה ומשמעותית עם התלמידים
אז איך ניתן לבנות קשר משמעותי ואפקטיבי בחינוך? הנה 10 צעדים בדרך ליצירת התקשרות בטוחה ומשמעותית עם התלמידים שתוכל לסייע להם בלימודים, בחיים ובעתיד האישי או המקצועי.
היו פרואקטיביים |
היו במיינדסט של הובלה, אתם מורי הדרך. מתוך הבנה שיש צורך בסיסי בחיבור בטוח והשפעה על כל תהליך הלמידה קחו אחריות לבניית התשתית מהצד שלכם תחילה, תכננו והקצו משאבים בבניית ההתקשרות. מפתיע לגלות שעצם ההתכווננות כבר מייצרת תחושה שמחלחלת למטה ומורגשת בשטח. גם ברגעים שהתלמידים מאבדים כיוון, זכרו שאתם אוחזים במצפן הערכים ובמפת הדרך, הושיטו ראשונים יד ועזרו להם לחזור למסלול. |
פתחו תבונה מורית |
אמנם יש צורך משותף להתקשרות בטוחה אך אין נוסחה אחת לכולם, כל תלמיד ותלמידה שונים ומיוחדים בדרך שלהם. התבוננו בסבלנות, הקשיבו, היו סקרנים, תשאלו ותובילו אותם מתוך תבונה מורית לתת לכל אחד מה שצריך ברגישות ותוך כדי תנועה. |
זהו צרכים שורשיים |
אתם הגננים על גינת זיהוי הצרכים של כל תלמיד ומתן מענה לצרכים אלו. הצרכים תמיד יהיו שורשיים גם אם נראה כלפי חוץ אחרת, הסתכלו מתחת לפני השטח ונסו לזהות אם יש צורך בקבלה, נראות, משמעות, שייכות, ערך, הכרה, התפעלות, הגנה, בטחון ועוד. אמנם כל הצמחים צריכים תנאים משותפים כדי לצמוח: מים, אור, דשן, אדמה וכד', אך כל צמח בפני עצמו צריך כמות שונה של מים, תדירות שונה של השקייה, חלק ישגשגו באור, חלק חייבים צל. לכל צמח יש צורך וקצב משלו והגנן אחראי לטפח את כולם בהתאם לצורך האישי ולא בהכרח באותה צורה. כשכל אחד יקבל מענה שורשי למה שהוא צריך, באופן טבעי יגדל למלוא הפוטנציאל שלו עצמו ויבשיל בזמנו. תפוח יגדל לתפוח ותפוז לתפוז. |
השקיעו בהם |
כי בחרתם להיות בעמדת השפעה, מבלי לצפות למשהו חזרה או תוצאה, השקעת זמן ומחשבה אמיתית בדרך הלמידה ובקשר מתוך הבנה שיש לכך השפעה עצומה על עולמו של התלמיד, על הדימוי העצמי שלו, יכולת הויסות שלו ועל המוטיבציה שלו ללמידה היא עצומה וכל תלמיד יהיה שחקן נשמה אם הוא ירגיש שהמאמן הוא דוגמא והשראה לקבוצה. |
הגיבו ברגישות |
בעת אתגר או בעיית התנהגות אל תסחפו לסערה, היו עוגן יציב, הוו דוגמא לדמות מווסתת רגשית מרגיעה, מכוונת ללא שיפוטיות או תיוג. לא כל התנהגות מקובלת ויש מקום לשרטט גבול אסרטיבי וחומל כמובן אבל כל רגש מקובל, נתבו אותו למקום בטוח וברגע שהסערה תחלוף תוכלו לנווט למקום של הפקת לקחים, למידה ושיפור. |
הגדירו מטרות יחד |
מוטיבציה, שיתוף פעולה ויכולת ההתגייסות למען מטרה אישית או משותפת עובדת הרבה יותר טוב שיש שיתוף של התלמיד בתהליך הגדרת המטרות. קבעו ביחד עם התלמיד מטרות ביניים, אתרו נקודות קושי אישיים שצריך לעבוד עליהם ונקודות או נושאים בעלי ערך או עניין שיכולים לשמש כעזר, הראו להם את הדרך שהם יכולים לעשות, שקפו מה יכולים להשיג בסוף ומה יכול לצאת להם מזה. עם ילדים צעירים נעבוד עם עזרים מוחשיים או מחוזות הדמיון ונחבר לעולמות שלהם כדי לעזור לצייר תמונה בראש, עם תלמידים בוגרים נשים דגש על שיפור איכות החיים במוקדי העניין להם. הגדרת המטרה החינוכית ביחד עבור התלמיד ממקום זה (ופחות במושגים של 'מיצוי פוטנציאל' ביחס לנורמת גיל), עידוד וחיזוקים על מאמץ, התנסות ושיפור תוצאות למול עצמם (פחות על ציונים או השוואה לאחרים) תעניק להם נראות ובטחון בדרך שלהם להשגת המטרות. |
מודלינג |
הוו דוגמא אישית של ויסות עצמי, ערכים והתנהגות. כשהדמות המשפיעה נתפסת בעיני תלמיד כדמות בטוחה, אהובה ובעלת השראה, התלמיד ישאף להפנים את המודל כדמות חיקוי שכן חלק גדול מהלמידה מתרחשת מהתבוננות וקשב למתרחש באופן עקיף ולא בהכרח באמצעות הוראה מכוונת באופן ישיר. שימו את עצמכם במקום שתוכלו להוות דוגמא אישית בלמידה. למשל, גם אתם יכולים ללמוד קורסי אנגלית ושפות אחרות. |
יצירת בטחון |
ההתקשרות מבוססת על יצירת אמון בין המורה לתלמיד, תוך הדגשת עקביות, יציבות ואמפתיה במתן המענה לצרכים הרגשיים והפיזיים. תשדורת בלתי מילולית עם מסר "אני המורה שלך, אני מכיר אותך, אני סומך עליך ואני נשאר כאן ללא תנאי", מקום בטוח ומווסת ברגעי קושי וגם כזה ששומר על מסגרת גבולות שבתוכה כל הקבוצה תרגיש מוגנת ומאוחדת במעין מסר "אני שומר על כולם לטובת כולם" וממקום רגשי זה תהיה הובלה לתהליכי למידה דידקטיים. |
בנו קשר אישי |
הקדישו זמן לבניית יחסים אישיים וחיזוק תחושת השייכות דרך פעולות פשוטות ועקביות כמו חיוך, קבלת פנים אישית, הכרת שמות התלמידים והתעניינות בחייהם, קשב והתעניינות כנה בשיחות קצרות עם התלמידים, שיתוף הדדי בתחומי עניין, מחשבות ורגשות, עזרה בעת צורך, מתן כבוד ופרטיות ותשומת לב למתרחש בסמוי מן העין. ההשפעה של 'מה התלמיד מרגיש שהמורה מרגיש כלפיו' משמעותית יותר מאשר מה שנאמר ע"י המורה או מה שהמורה באמת מרגיש ולכן נדרשת מודעות ובנייה של תשתית הקשר כדי שהפרשנות תהיה חיובית. לשים לב לא רק להתחלת הקשר אלא גם להזנה שלו לאורך הדרך. כמו כן, בקרב ילדים, עבדו בצמוד עם הורי התלמידים. שיתוף מידע ותקשורת פתוחה תעניק לתלמידים תחושת עקביות ותמיכה רחבה. |
צרו סביבה לימודית תומכת |
עודדו למידה בסביבה תומכת לא שיפוטית, תנו מקום מנרמל ובטוח לטעויות, פתחו חוש אחריות ומסוגלות בו מורה ותלמידים עובדים יחד כדי להתגבר על אתגרים בדרכים בונות ומעצימות, הפעילו גמישות מחשבתית והתאמה לצרכים ולסגנון הלמידה האישי של כל תלמיד, עודדו שיתוף פעולה, עבודת צוות ולמידת עמיתים. לצד זה ספקו לתלמידים כלים ויכולות לפתרון בעיות באופן עצמאי. עידוד חשיבה עצמאית וניהול עצמי יעזור לבנות תחושת מסוגלות. כאשר אתם נתקלים באתגר או בעיית התנהגות, שאפו לתגובה רגועה ומיקוד בצרכים הרגשיים של התלמיד. קשר מבוסס תיווך רגשי יאפשר לתלמידים להתמצא בסיטואציות לימודיות וחברתיות בצורה מאוזנת ומודעת. |
לסיכום, בעולם בו יש גישה בלתי מוגבלת לידע עם בינה מלאכותית, אחד מהתפקידים החינוכיים הכי חשובים הוא יצירת דפוס התקשרות בטוח ובריא כבר מההתחלה ועד לסוף השנה כתשתית ללמידה ולהתפתחות אישית של התלמידים. חשוב להדגיש את הערך המוסף של יצירת התקשרות בטוחה בין מורה לתלמיד באמצעות הגישה ההיקשרותית-התפתחותית. התקשרות כזו משפיעה לחיוב על הלמידה וההתקדמות הרגשית של התלמידים. בנוסף, ההדרכה ההורית והליווי האישי של הילה קימה פאר מציעים תמיכה מקצועית ויישומית להורים ולמורים כאחד. מאמר זה הדגיש את החשיבות של התקשרות בטוחה ומשמעותית כתשתית ללמידה ולהתפתחות אישית של התלמידים. באמצעות יצירת דפוסי התקשרות בריאה מההתחלה ועד לסוף השנה, נוכל לחולל שינוי אמיתי בחיים של התלמידים ולהוביל אותם לצמיחה והצלחה.
הדרכת הורים וייעוץ פרטני – המלצה לליווי הורי ומשפחתי
הורים המעוניינים לשפר את החיבור וההתקשרות עם ילדיהם ובינם לבין המורים כדי להבטיח הצלחה בלימודים, מוזמנים ליצור קשר עם הילה קימה פאר לשיחת ייעוץ ראשונה בחינם. יחד נבנה את הדרך להצלחה לימודית ורגשית בבית הספר ומחוצה לו.
הילה קימה פאר – מדריכת הורים בגישה ההיקשרותית – התפתחותית, בעלת תואר בחינוך והוראת אנגלית. מציעה תמיכה מקצועית להורים ומורים המבקשים ליצור מערכת חינוכית המבוססת על ערכים של התקשרות, למידה וביטחון רגש. לפרטים על חבילת הליווי ניתן ללחוץ כאן ולשלוח הודעת וואטסאפ אישית (052-5182224). מחכה לשמוע ממך. שיהיה לכולנו בהצלחה בשנת הלימודים!