טכניקות זיכרון

כמה פעמים אתם מנסים להיזכר במשהו ברגע מסוים ולא מצליחים? כמה פעמים עברתם ליד הסופר, ידעתם שאתם צריכים לקנות משהו ולא הצלחתם להיזכר מה? הסיטואציות של שכחת פרטים, שמות, מספרים ובוודאי מילים בשפות אחרות מלווים אותנו כל הזמן. עם זאת, ערן כץ, שיאן גינס בתחום הזיכרון ומפתח טכניקות לפיתוח זיכרון טוען וגם מוכיח שהמוח, כמו כל שריר, פשוט זקוק לאימון ויש שיטות שיעזרו לו להתאמן טוב יותר ויעזרו לכם לזכור טוב יותר את רשימת הקניות הבאה.

זיכרון – מיומנות שחייבים לשמר ולפתח

ככל שהטכנולוגיה מתפתחת כך אנחנו מרגישים שפחות חשוב לנו לזכור. מספרי טלפון? הסמארטפון זוכר בשבילנו. מידע כללי? הקשת כמה מילים בגוגל (את מיקום האותיות על המקלדת אנחנו דווקא זוכרים לא רע…) וכל המידע פרוש. אז למה בכלל חשוב לפתח את הזיכרון? זה חשוב ממש כפי שחשוב לשמור על יכולות כל מערכות הגוף שלנו. המוח הוא מרכז הבקרה של הגוף וזיכרון טוב יותר משפר את תפקודו משמעותית. מעבר לכך,  פיתוח זיכרון מסייע בעבודה, בלימודים וגם בחיי היום יום. אז איך מפתחים את הזיכרון? לערן כץ  יש לא מעט שיטות. הנה כמה מהן:

  • ביצוע הקשרים בין מידע חדש למידע הקיים בזיכרון: שליפת פריט זיכרון בודד הוא משימה קשה יותר מאשר שליפתו כחלק מקבוצה גדולה יותר. ביצוע הקשרים בין פריט זיכרון חדש שברצוננו לזכור לבין פריט זיכרון קיים שאנו זוכרים היטב יטמיע גם את הפרט החדש טוב יותר. ניתן לבצע את ההקשר באמצעות דמיון בצליל, למשל לחבר את המשקה לימונצ’לו עם לימון וצ’לו.
  • חיבור בין פריטים בעזרת סיפור: פעמים רבות אנחנו צריכים לזכור רשימת פריטים שאינם קשורים זה לזה. שינון הרשימה מתחילתה עד סופה והטמעתה אינה פשוטה. חיבור באמצעות סיפור ייצור את ההקשרים שיסייעו לזכור את הרשימה טוב יותר. כך, רשימת סופר הכוללת עגבניות, קורנפלקס וסבון כלים אפשר לזכור בתור: הילד אכל קורנפלקס עם חלב במקום מרק עגבניות ולאחר מכן רחץ כלים בסבון כלים.
  • להציב פריטים במרחב: אם התמצאות במרחב או זיכרון ויזואלי חזקים אצלכם שיטה זו יכולה להיות יעילה עבורכם. את אותה רשימת פריטים או שמות שאתם צריכים לזכור הכניסו לתוך חלל מוכר לכם. כל פריט מקמו באזור אחר בחלל כשכדאי שיהיה היגיון באופן הסידור. למשל: דמיינו את המטבח שלכם. כל פריט מרשימת הקניות דמיינו במקום מתאים: את העגבניות במגירת הירקות, גבינה במקרר וכו’. מיקום הפריטים בתוך תמונה יכולה לעזור לזכור את הרשימה.
  • חשיפה רבה ככל שניתן: במיוחד כשמדובר על זיכרון של שפה, הטכניקה היעילה ביותר היא פשוט להיחשף אליה ככל שניתן. סרטים בשפה, מוזיקה, הדבקת פתקים עם מילים על דלתות הבית – כל אלה יטמיעו את השפה טוב יותר. כמובן שקורס באותה שפה יחשוף אתכם לשפה באופן מרוכז ויתן לכם בוסט של ממש בהטמעתה. קורס בבי”ס ניו סקול בשיתוף ערן כץ יביא לכך שתלמדו שפה חדשה בצורה קלילה, חווייתית וזיכרון השפה יהיה ארוך טווח.

 

אולי יעניין אותך גם

טיפים ללימוד ערבית מדוברת

אותיות ניקוד בערבית – המדריך המלא

לימוד השפה הערבית, עם הקסם והייחודיות שלה, מציע חוויה מרתקת ללומדים. אחד היסודות החשובים ביותר בלימוד ערבית הוא הבנת התנועות וסימני הניקוד, המשחקים תפקיד מרכזי…

שתפו עם חברים

שתפו עם חברים

לכל אחד יש זיכרון לשפות, בואו לראות איך להגיע אליו >>>

טיל